ASSENS HISTORIE
Assens by omtales for første gang i 1231 i Kong Valdemars jordebog som Asnæs, som betyder »Næsset bevokset med ask og asp«. Den lille bugt Næsset dannede, udgjorde en god naturhavn, og beliggenheden ud til Lillebælt var perfekt for handel og transport. I 1524 tildeles byen købstads rettigheder under Kong Frederik I.
Under Grevens Fejde mellem 1534 og 1536, blev byen stort set jævnet med jorden og plyndret, af Kong Christian III’s tropper, efter slaget ved Øksnebjerg i 1535. Oprindeligt var Assens omgivet af en ringmur, men efter 1535 blev den revet ned. Assens blev under Kong Christian IV (1577-1648) befæstet, denne gang med volde og grave.
Under Svenskekrigene i 1658 blev Assens by igen plyndret. Denne gang af svenske tropper. De var under den hårde vinter gået over isen på Lillebælt fra Jylland. I Middelalderen og frem var Assens det primære overfartssted til Slesvig, og var knudepunkt for trafikken fra København til Hamborg.
De velbevarede købmandsgårde i Assens vidner om et rigt handelsliv. I Østergade, ligger tre store købmandsgårde på stribe; Brydes Gård, Plums Gård og Willemoes Gård, som gennem tiderne har huset byens førende købmænd.
I det 19. århundrede skete der store forandringer ved Assens. Assens fik en egentlig havn i 1820, skibsværftet i 1850, et gasværk i 1855 samt en jernbane forbindelse mellem Assens og Tommerup i 1884, hvilket gjorde det muligt at komme fra Assens til Odense. Jernbanen blev lukket i 1980. Grundet tabet af Sønderjylland i 1864 blev færgen mellem Jylland og Fyn indstillet, og først åbnet igen i 1920, og blev brugt frem til 1972.
I 1864 startede der tobaksproduktion på Tobaksgården, Østergade 35 (1864-1991). I 2004 blev Tobaksgården omdannet til byens Kultursted med biograf, udstillingssal og koncertsal. Forhuset rummer i dag byens Apoteket (Østergade 27 fra 1847-2009).
I 1884-1890 oprettedes en række virksomheder. Sukkerfabrikken (1884-2006, Rådhus fra 2011), Svineslagteriet (1884-1936), Bryggeriet Vestfyen (1885 til i dag).
I 1890 startede en enstående dansk sølvvare fabrikation i Assens (1890-1955). Der var hele to fremtrædende fabrikanter i byen, nemlig Johan Ernst (Østergade 57) og Alfred Peter Berg. A.P. Bergs Sølvvarefabrik, lå lidt udenfor bykernen på Nørre Allé 34.
Efter indvielsen af Den Gamle Lillebæltsbro i 1935, mistede Assens noget sin betydning som forbindelse mellem Fyn og Jylland. Byens udvikling gik derfor knapt så stærkt fra midten af det 20. århundrede, og i 1972 stoppede færgetrafikken til helt.